18 במאי 2015

80-20




סדרת כתבות בנושא בניית תוכניות אימון, הלקוחה מהסמינר שלי בסלובקיה


"עקרון פארטו, הידוע גם בשם כלל 80-20, הוא כלל שנוסח על ידי הכלכלן האיטלקי וילפרדו פארטו, וגורס כי בתופעות רבות 80% מהפעילות מקורם ב-20% מהגורמים הפעילים..."

ויקיפדיה


"
איך זה קשור לעולם שלנו?" - אתם שואלים ובצדק!

"
באופן ישיר ומוחלט!" - אני עונה ומפרט:

בדיוק כמו בכלכלה (בחיים ובכלל), גם באימון - 80% של התוצאות נובעים מתוך 20% של התרגילים אותם אנו עושים.

דוגמא א': הרמות אולימפיות - החבר'ה עושים (אני מרשה לעצמי לחטוא בחטא ההכללה) שני תרגילים עקריים + שלושה תרגילים משלימים בלבד, סה"כ חמישה תרגילים אבל התמורה שלהם בלתי ניתנת לערעור!


דוגמא ב': שחייה - ארבע סגנונות והמון שעות במים (בתור אחד ששחה כמעט שניים עשר שנים, אני יודע עד כמה העבודה סזיפית ומשעממת...), אין הרבה גיוון בתרגילים אבל לא נראה לי שמייקל פלפס היה מגיע לאימון ו"זורם" על ריצה או קצת "פימפום" שרירים - ביום אחד, וביום השני - היה מפציץ איזה WOD ודופק סקווט ועליות כוח על טבעות...

הוא בילה עשר שעות במים, שבע ימים בשבוע, בלי גיוון אבל זה גם מה שהפך אותו לשיאן אולימפי!


אם אני אעשה ניתוח מדוקדק, שלפעמים יכול לקחת זמן מה, של תוכניות האימון שלי, אני אגלה תרגילים "מיותרים" שלא בדיוק תורמים (שימו לב, הנה זה בא) להשגת המטרה הספציפית שהצבתי בפניי!

אם אתם עוקבים אחרי המאמרים שלי, אתם בוואדי זוכרים שבעבר דנתי שכל תוכנית היא נגזרת של מטרה ולפי כך, גם התרגילים ה"חשובים" וה"לא חשובים".

המטרה היא להגיע מנק' A לנק' B בדרך הקצרה והיעילה ביותר (כמובן שבטוחה וללא פציעות) ולכל תרגיל יש את הררכיה הספציפית שלו הרלוונטית למטרה זה בלבד!

כלומר, יכול להיות מצב, בו סקווט (נפלא ככל שיהיה) לא ישרת את הדרך הקצרה ביותר להשגת המטרה, על כן יהיה לתרגיל עזר, השלמה או שלא יהיה בכלל.

איזה יופי - ברגע אחד, הפחתי את האימון שלי ליעיל וממוקד יותר עם אחוזי נצילות גבוהים ו"זירוז" התהליך אל עבר היעד!

חכו רגע, זה הולך ומשתפר - אם זהיתי את ה- 20% שאחריים על ה- 80% מהתוצאות שלי באימונים, דמיינו לעצמיכם מה יהיה אם אני אשלב יותר תרגילים מ"מחלקת" ה- 20%?..

"
אתם לא תאמינו מה קרה..." מפסיק להיות ביטוי של הודעות שרשרת בפייסבוק :)

ערב טוב! 

!Let the monkey out

הוסף רשומת תגובה

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search