4 באוקטובר 2015

לרוויה!

רבות נכתב ונאמר על הפריודיזציה הלינארית מאז 1964 ש LEONID MATVEYEV פרסם את עבודתו על השיטה הסובייטית.

"כן רלוונטי או לא רלוונטי" בעיני לא מחזיק מים כי המודל הינו בסיסי להתקדמות עתידית ופיתוח נכון של מתאמן בתחילת דרכו.

הנקודה שרוב המאמרים אותם קראתי פספסו אינה "האם השיטה הלינארית עדיפה על שיטה אחרת" אלה המהות של השיטה ומשמעות הפיזיולוגית שלה!

השיטה הלינארית מדברת לא רק על התקדמות בתוך מחזור אימונים – מודל בו עצימות עולה ונפח יורד על פני ציר הזמן – אלה על רוויה של תכונה פיזיולוגית של מאומן מתחיל, דבר שיבוא לידי ביטוי בהסתגלות למודלים יותר מתקדמים ויכולת להתאושש ולהתקדם בתוכם.

במאמר שלי "למה מי אתה בכלל?" הזכרתי שיש שלושה סוגי מתאמנים:

 מתחיל מתאושש מעומס תוך -24-48 שעות

בינוני מתאושש מעומס תוך שבוע

מתקדם מתאושש מעומס תוך חודש

*** הכוונה כמובן לעומסים מקסימאליים (MAX EFFORT DAYS

המודל הלינארי מכוון למתאמן המתחיל שהיכולת שלו להתאושש בין אימון לאימון היא של וולברין, היות והוא רחוק ממיצוי הפוטנציאל הגנטי שלו.
יכולת התאוששות זו מאפשרת לי להרוות את התכונות הפיזיולוגיות שלו בזמן קצר (מחזורים של כחודש ימים) ולהכין את הגוף שלו להתמודדות עם עומסים משתנים ו"לזגזג" בין תכונות פיזיולוגיות שונות במהלך המחזור השבועי (דוגמא נפלאה היא 5/3/1 של ג'ם וונדלר) בהמשך ללא חשש לפציע או אימון יתר.

במילים פשוטות:

חודש אני עובד בטווח חזרות של 3-5
חודש בטווח חזרות של 6-8
חודש בטווח של 10-12
חודש ב 12-15
חודש ב 2-3

*** זו רבותיה, פריודיזציית הבלוקים הסובייטית הידוע לשמצה.


אחרי חמישה חודשים אני חוזר חלילה וכך מריץ את זה קרוב לשנתיים (זמן בו המתאמן המתחיל עובר לבינוני) ושם, אחרי שהגוף שלו קרי, הפיזיולוגיה רוויים ביכולת לספוג עומסים – להתאושש – להתקרב לפוטנציאל הגנטי, אני ממיר את המחזור שלרשום לעיל למחזור שבועי בגלל שהגוף שלו עבר הכנה בסיסית.

מה קורה שמתחילים עם השיטה המתקדמת מוקדם מידי?

-          אתם טענו לי... J
כל מי שאי פעם ניסה פרוטוקולים מתקדמים מוקדם מידי יודע על מה אני מדבר – אתה מתחיל באטרף, מתקדם ואז – בום! – מתרסק, נתקע, נשבר (מנטלית) ובמקרה הגרוע נפצע.

כשהגוף לא מוכן – הגוף לא מוכן וכמו שמיליון סינים לא טועים, כך גם המדענים הסובייטים שהעמידו שורה של אלופים אולימפיים וידעו לייצר ספורטאים למופת, יודעים על מה הם מדברים.

לסיכום:

אם הותק שלכם או של המאומנים שלכם קטן משנתיים אל תמהרו לפרוטוקולים מתקדים – תנו להם ולכם להרוויח את המעבר כי בהחלט יש מה לעשות בחודש של 3-5 חזרות...

ו... שיהיה לכם לרוויה!


Let YOUR monkey out!

נ.ב. מצרף קישור למאמר אודות בניית רוטינה עצמאית - כאן.






הוסף רשומת תגובה

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search